Již od školního roku 2020/2021 zapojujeme do výuky na 1. stupni metodu Stages. Tato metoda u dětí rozvíjí kreativitu, matematické a logické myšlení a celkově podporuje všeobecný dětský rozvoj. Ve školním roce 2021/2022 jsme čerpali ze získaných zkušeností předcházejícího roku, společně jsme konzultovali všechny aktivity.
Úvodem do metody Stages v prvních třídách byl projektový den na téma pohádky Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort. Žáci se seznámili s jednoduchým systémem, s kombinací tvarů, symbolů, obrázků. Postupně jsme se společně dopracovali ke kombinaci dvou čísel, což je stěžejní prvek této metody. V průběhu celého dne žáci plnili různorodé úkoly, věnovali se rozmanitým aktivitám se zaměřením na hudbu, pohyb, kresbu a logiku. Prostřednicím rytmizace, tance, pohybu (karate) a malby tvořili různé kombinace, až dospěli k základnímu systému této metody.
Během celého školního roku jsme zapojovali prvky metody Stages napříč všemi předměty v 1. a 2. ročníku. Krátké aktivity založené na jednoduchém systému kombinací, byly zařazovány každodenně a tvořily je různorodé činnosti, které vedly k rozvoji kreativity a originality. K aktivitám zaměřeným na rytmizaci jsme používali hudební nástroje – xylofon, dřívka, bubínky, rumba koule a tamburíny. Metodu Stages jsme využívali také při pohybových aktivitách, při karate a tanci.
Završením celoroční práce byly projektové dny. V prvních třídách na motiv pohádky Hurvínek a zákaz plavání, ve druhých třídách to byl Podmořský svět. V rámci tohoto dne jsme uplatnili získané schopnosti a dovednosti a zhodnotili jsme pokroky žáků za celý školní rok. Projektový den ve 2. ročníku začal poslechem šumění moře, pokračoval poznáváním mořských živočichů. Následovaly aktivity zaměřené na pohyb, tanec a rytmizaci pomocí hudebních nástrojů. Děti si vytvořily svá podmořská stvoření a podle jednoduchého systému zkusily nakreslit mořskou rybu.
Všichni žáci se během celého školního roku zapojovali s nadšením a chutí naučit se něco nového. U velké části žáků se projevil posun v oblastech matematicko-logického myšlení, u většiny žáků se rozvíjela jejich fantazie, kreativita a originalita v hudební, výtvarné a pohybové oblasti. Zlepšila se také pozornost a soustředěnost dětí. Pracovali s velkým nadšením a nasazením, zapojovali se do všech činností. Během školního roku přicházeli se spoustou nových nápadů, návrhů a inovací, což je základní princip této metody Stages. Příští rok pokračujeme.